ICE (In Case of Emergency) -

fakta, nebo fikce?

aktualizace 17.03.2013

Další s HOAXů týkajících se záchranky, který v posledních měsících vydatně zahlcuje mailové schránky, je výzva k k umístění kontaktu na blízké do mobilního telefonu pod označením ICE - In Case of Emergency.

Text mailu:

Záchranáři a zdravotníci si všimli, že při dopravních a jiných nehodách mají zranění při sobě mobilní telefon. Při záchranných akcích však cizí osoby nevědí, koho z dlouhého telefonního seznamu mají kontaktovat. Personál záchranné a rychlé zdravotní pomoci proto navrhuje, aby každý měl v telefonním seznamu na svém mobilu rozpoznatelný seznam kontaktních osob pro případ nouze. Mezinárodně uznaný pseudonym je ICE (In Case of Emergency).Pod tímto jménem bychom ve svém mobilu měli uvést telefonní číslo a osobu, kterou v případě nouze může kontaktovat policie, záchranná zdravotní a nebo požární služba. Když chcete jako nouzový kontakt uvést více osob, použijte pseudonymy ICE1, ICE2, ICE3 atd. Je to jednoduché a nic to nestojí, ale může zachránit život. Pošlete prosím tuto zprávu dál svým známým, aby se tento nápad globálně ujal.

Tento HOAX rozhodně není tak nebezpečný, jako neméně urputná "samozáchrana kašláním", ale i tak si zaslouží komentář, protože slibuje něco, co v praxi rozhodně nefunguje podle představ autorů mailu.

Především, nejedná o žádnou mezinárodně uznávanou a koordinovanou akci. Obdobné kampaně proběhly (bez velkého výsledku) ve Velké Británii a Izraeli, kde ale šlo spíš o možnost identifikovat oběti atentátů, nikoliv o volání příbuzným.

Situace, kdy je z pozice záchranných složek životně nutné co nejrychleji kontaktovat příbuzné, je opravdu raritní, a představa, že si policie neporadí s identifikací jinak, než nalistováním ICE, je poněkud pitoreskní (když už má postižený u sebe funkční mobil, není zpravidla nic jednoduššího, než zavolat na nějaké číslo ze seznamu a zeptat se, komu patří volající telefon).

Navíc kombinace současného splnění podmínek "stalo se mi něco vážného a jsem v bezvědomí AND nemám doklady AND mám mobil AND mobil to přežil AND životně nutně o mě potřebují něco vědět AND někoho napadne vyhledat v mobilu ICE AND pan(í) "ICE" je online AND ví, co potřebují vědět" je velmi nepravděpodobná. Pokud je vhodné, aby pacient měl informace o „své“ chorobě u sebe (např. cukrovkáři, lidé s kardiostimulátorem), mají k tomu účelu obvykle příslušné kartičky, na kterých jsou právě ty správné, potřebné údaje. Obávám se, že manželka či jiný "ICE" pravděpodobně nebude znát přesný typ a nastavení kardiostimulátoru. V případě potřeby mít významné informace o své osobě dostupné např. záchranářům lze využít také některého z internetových systémů, což má tu výhodu, že data jsou dostupná kdekoliv, kdykoliv, v mnoha světových jazycích a hlavně jsou to jen přesně ta data, která si dotyčný přeje, aby byla známa...

V neposlední řadě je nutné mít na paměti, že uvedení důvěrně známé osoby pod „veřejným“ označením ICE může představovat bezpečnostní riziko v případě ztráty telefonu a přinášet i jiné, společensko-sociální rizikové situace.
 

PS - březen 2013: celá myšlenka "ICE" dostala další zásadní trhlinu v podobě "chytrých mobilů s uzamykatelnou klávesnicí, které potřebují pro odemčení potřebují znalost PINu nebo "gesta". Dostat se k obsahu telefonnímu seznamu je tak prakticky nereálné.

Pozn.: Další informace o nejčastějších chybách a omylech při poskytování první pomoci najdete ZDE.

 ______________________  (c) dr. Ondřej Franěk, www.zachrannasluzba.cz ______________________